Útmutató sportolóknak a Marihuánához

2014/12/29. - írta: Csillik Árpád

1.jpg

Íme amit tudnod kell…

  • A kannabisz minden lehetséges módon akadályozza az edzőtermi és sport teljesítményt, a reakcióidőn keresztül a csökkent fizikai terhelhetőségig és kimerültségig
  • Rövidtávon a fű megszakítja az mTOR-t, csökkenti a tesztoszteron-, és emeli a kortizol szintet.
  • Bölcsen használt marihuána segíthet a túledzettségben, felépülésben és az étvágy stimulálásában, ha szükséges.
  • A kannabisz két nagy törzsének, az indicanak és a sativanak más-más hatásai vannak a testre.
  • A férfiakat és nőket különbözően érinti a marihuána használat.
  • A marihuána nem sok hasznot hoz a súlyemelőknek és a diétázóknak, de alkalmi használata kikapcsolódásként valószínűleg nem olyan nagy ügy.

 

Haver, hol vannak a csokijaim?


2011-et írunk és Amszterdam utcáin sétálok. Mindössze négy háztömbnyire vagyok attól ahol épp most vásároltam száz dollár értékű belga csokit.

Lenyúlok még egy darabért…és eltűntek. Barátaimhoz fordulok és kétségbeesetten mondom, „Mi történt a csokijaimmal?! Elvettétek? Valaki ellopta?”

Aztán rájövök, hogy a barátaim nincsenek körülöttem. Lepillantok a karjaimban ringatott hatalmas doboz csokira. Mi történt a csokikkal? Megettem. Mindet!

Aztán leesik. Azt mondják hangosan, szinte kiabálva, „Haver, rohadtul be vagy tépve!”

Előtte soha nem voltam betépve. Mindig is utáltam ezt a dolgot, mert semmit sem bírtam elviselni a tüdeimben. De Amszterdamban egy jó fej haver egy Coffee Shopban adott egy browniet. Szóval azt tettem amit minden kemény súlyemelő tesz edzés után. Megettem. Aztán pedig még egyet.

Szóval most iszonyatosan be vagyok állva és összesen két dolgot tudok:

Először úgy éreztem olyan nyugodt voltam, mint egy úszó felhő.

Másodszor, életemben soha nem voltam ennyire éhes. Miután bezabáltam azokat a csokikat, nagy levegőt véve folytattam három nagy vacsorával az elkövetkező három órában…ami nekem harminc percnek tűnt.

 

„Edzek, betépek és eszem.”

Marijuana Joint

Talán csodálkozol, hogy ennek most mi köze van hozzád, illetve ahhoz a vágyadhoz, hogy izmot építs és zsírt égess.

Egy barátomnak az egyetemen volt egy filozófiája amit elismételt bármikor amikor kemény megjegyzést tettem az ő füves szokására. Azt mondaná, „Edzek, betépek és aztán eszem. Edzem, hogy kipattanjak. Szívok, szóval enni fogok. Eszem, hogy kipattanjak.”

Szívott attól függetlenül, hogy tudatosította volna magában, hogy hogyan segít ez neki. Olyan, mint az alkohol – akik komolyan edzenek ugyanúgy használnak élvezeti drogokat és azt akarják tudni, hogy a szokásuk akadályozza vagy segíti e az ügyüket.

Ezzel összefüggő cikk: Útmutató sportolóknak az alkoholhoz

Ez az amiről a cikk szól. Hogy segítsen megérteni a marihuána használat csínját-bínját és hatását az edzéscélokra.

 

Az Endokannabionid rendszer

Endocannabinoid System

A fent említett történetem szemlélteti az első igazi élményemet az endokannabionid rendszerrel, az egyik legnagyobb hatású anyagcsere rendszerrel a szervezetben.

Tudósok felfedezték, hogy a marihuána azon vegyületei, a két legfőbb a tetrahydrocannabinol (THC) és a cannabidiol (CBD), az agyunk és testünk két fő receptorához kötődnek. Ezek a receptorokat a marihuána receptorairól nevezték el és váltak ismertté, mint az egyes és kettes kannabionid receptorok (CB1 és CB2).

Amikor ezek a receptorok kötődnek az exogén kannabionidhoz (exogén azt jelenti, hogy a testen kívüli forrásból, mint a marihuána) vagy endogén kannabinoidok (a szervezetünk saját vegyületei) több anyagcsere folyamatra hatnak.

A THC és a CBD ugyanúgy hatnak a CB1 és CB2 receptorokra, mint az AEA (arachidonoil-etanolamid; Az anandamid felelős a marihuána narkotikus hatásáért, a sejthártyák THC receptoraihoz kapcsolódva okozza a kellemes érzést.- a szerk.)  és a 2-AG (2-arachidonoylglycerol – a szerk.). (ha legközelebb okosnak akartok tűnni a haverjaitok előtt, csak random dobjátok eléjük ezt a mondatot.)

Az endokannabionid rendszer vezérli a fájdalomérzetet, étvágyat, hőmérséklet-szabályozást, stresszre adott reakcióképességet, immunrendszer működését és az alvás, valamint egyéb folyamatokat. És ami talán még érdekesebb, az izom- és zsírszövetek is ezeket a receptorokat használják, hogy irányítsák a folyamatukat.

Gondolhatod azt, hogy az endokannabionid rendszer a szervezet egyik legnagyobb irányító és ellenörző központja, amely „megcsípi” az anyagcseréd azon képességét, amely alkalmazkodni és reagálni tud külvilággal.

Szóval amikor füvet szívsz, vagy az esetemben megeszed, tulajdonképpen olyan vagy, mint egy számítógép hacker aki betör az anyagcseréje „nagygépébe”. (mainframe)

 

A kutatás

Pot Brownie

Nézzünk pár dolgot, ami az utunkba akard. Először is, nincs egy halom kutatás az emberek, edzés és marihuána témában. A legtöbb, amit tudunk patkány kísérletekből származik (látnod kellene milyen kicsik a bongjaik).

A probléma az, hogy a patkány endokannabionid rendszere kicsit más, mint a miénk. Szóval nem tudjuk közvetlenül „ráhúzni” a patkányokat az emberekre.

Egy másik zavaró tényező, hogy mikor tanulmányozzuk a marihuánát nagyon kevés kutatás létezik a kettős-vak kísérletek (ha sem a beteg, sem az orvos nem ismeri, hogy a beteg melyik csoportba tartozik. – a szerk.) tárházában, melyet sportolókkal végeztek. Szóval, a legtöbb amit kapni fogsz tőlem ez az extrapoláción alapuló kutatási mechanizmus, melyek az állatkísérletek és a lakossági vizsgálatok.

Tulajdonképpen ez azt jelenti, hogy ez az információ magában hordoz egy erős figyelmeztetést: Több kutatást kell végezni.

Mindezek ellenére megtettem minden tőlem telhetőt, hogy néhány levont, valóságon alapulót adjak, ami más, mint csupán edzőtermi „tan” és hallomás.

 

Izomépítés és teljesítményfokozás

Muscle Building

A kannabisznak a teljesítményre gyakorolt közvetlen hatása egyértelmű: Minden lehetséges módon akadályozza a teljesítményt, és ez nem olyasvalami, ami elősegíti a gyakorlásra való törekvéseidet.

Ez zavaró lehet amikor ráeszmélsz, hogy a sportban a legtöbb szabályozó szervezetnél ez az anyag tiltólistás. Annak ellenére, hogy semmi nem támasztja alá teljesítményfokozó előnyét, de mivel a tény, hogy ez az anyag a legtöbb helyen illegális nem fér bele a „játék szellemiségébe.” Tehát a tiltólistára való felvétele inkább politika, mintsem tudományos.

Marihuánát használni a teljesítménynövelésért olyan, mintha hashajtót szednénk be a hasmenés megszüntetésére. 

Marihuána…

  1. Csökkenti a reakcióidőt
  2. „Megszakadt” koncentráció
  3. Megzavarja a szem-kéz koordinációt
  4. Csökkenti a terhelhetőséget és a kimerülés idejét

Ezek a hatások a használat utáni 36 órában is jelentkezhetnek.

Amennyiben csak az izomépítést vesszük, a rendszeres fű használat megszakíthatja az mTOR-t, mely jelátvitelén keresztül leszabályozhatja a CB1 receptort (az mTOR az izomnövekedés egyik legfőbb jelzője). Azt mondtam „megszakíthatja”, ezek a kutatások, az mTOR jelátvitele és a patkányok idegrendszerének kapcsolatát mutatják. A vizsgálatok világosan sugallják a csökkent tesztoszteron és utána magasabb kortizol kitettséget.

Közösen ezzel az információval arra a következtetésre jutunk, hogy füvezni órákkal edzés előtt vagy után nem épp jó ötlet ha megfelelően akarsz teljesíteni vagy felépülni az edzéseken/ről.

 

De még több van ebben a történetben

 Medical Marijuana

Ha egy kicsit mélyebbre ásunk és megérjük az endokannabionid rendszert, rájövünk, hogy talán van egy kis segítség a túledzettség és felépülés szempontjából.

Tudod, hogy ha izomtömeget akarsz növelni, akkor kalóriatöbblet szükséges. A legtöbb hardgainernek (nehezen hízók) ez nehéz. Rövid távú marihuána használat növelő az étvágyat és ebből a szempontból segíthet.

Ugyanakkor, a kannabisz használat nyugtatóan hat az idegrendszerre és ez szerepet játszhat a túledzettség szindrómában.

A kannabisz szorongásoldó hatású, növeli a HRV-t (jelzése csökkenti az idegrendszeri stresszt) és ez segíti az alvást. Mindez hasznos lehet egy túledzett sportolónak, akinek van egy hosszú hétvégéje arra, hogy a regenerálódásra koncentráljon.

 

Az éhség kettős hatása

Marijuana and Muscle

A fű éhségre gyakorolt hatása érdekes. A kannabionid receptor 1 (CB1) irányítja ezt a hatást. Amikor marihuánát használsz, a különböző kannabionidot, legfőképp a THC és a kannabidiol (CBD), kölcsönhatásba lép a CB1-el és emeli az éhség érzetet. Ez fokozatosan történik.

 

 

Érdekes, mert a rendszeres használata tulajdonképpen csökkenti az étvágyat. Patkányokon és a marihuánát használó populáción végzet kutatások alátámasztják ezt a kettős éhség hatást. Rövid távú kannabisz használat emeli az étvágyat. Hosszú távú vagy krónikus használat csökkent éhségérzetet okozhat.

Ez vélhetően két mechanizmusnak tudható be. THC kötődik a CB1 receptoron keresztül az ő a saját természetesen termelődő kannabionid2-arachidonoylglycerol (2-AG)-hoz. A THC gyengébb hatással van az étvágyra, szemben a saját 2-AG-vel. Ugyanakkor folyamatosa marihuána használat gátlón szabályozza a CB1 receptort és csökkenti az éhségérzetet.

Ez alátámasztja azt a tényt, hogy a krónikus fogyasztók –azok a használók, akik heti háromszor vagy több, mint egy éve – kevésbé szenvednek elhízásba és ténylegesen kevesebbet esznek, mint a nem használók.

 

Különböző törzsek különböző hatásai

Marijuana Strains

A két kannabisz két nagy törzse az indica és a sativa. Az indicanak alacsonyabb a THC, mint a kannabidiol (CBD) szintje. Sativanal pont fordított.

Ezért a sativa sokkal elterjedtebb azok körébe, akik szeretnek „elszállni” – sativának több az agyra gyakorolt hatása, mint az idicanak. Aztán persze vannak különböző keverékek, amelyek egyesítik az indicat és a sativat, hogy különböző százalékú legyen a THC és a CBD.

Az egyik vizsgálatban nézetek egy magas THC/alacsony CBD, közepes THC/közepes CBD és alacsonyt THC/magas CBD szintet, azt találták, hogy a legkisebb étvágyfokozó hatást az alacsony THC/magas CBD törzsek gyakorolták. Sőt, van néhány utalás arra, hogy a kannabidiol ténylegesen elnyomja az étvágyat.

Ez érdekes info azok számára, akik marihuánát használat és tudni szeretné, hogy melyik törzs „küldi el” őt a legnagyobb valószínűséggel azokra a 3000 kalóriás éjféli Taco Bell hajszára. Egy hardgainer talán szereti ezt a hatást, viszont egy nehezen fogyó kevésbé.

Továbbá ha azért használod a marihuánát, hogy segítsd a túledzettséget és felépülést, érdekelhet, hogy a magas CBD törzsek érdemben egyenlően használ a fáradtságra, mint a magas THC törzsek, de jóval alacsonyabb az étvágykeltő hatásuk.

Tehát egy hardgainernek aki segíteni szeretné a regenerációt és számolja a kalóriákat, a legjobb a magas THC az agyban (azaz a sativa). Annak pedig, aki túledzett és minimalizálni akarja a zsírnövekedést és súlyt akar leadni, alacsonyt THC és magas CBD lehet a legjobb (tehát az indica).

 

Ganja és a zsír leadás

Edible Pot

Ahogy említettük, a rövid, illetve hosszú távú marihuána használat hatásai eltérőek lehetnek. Rövidtávú használatnál jelentősen növeli az étvágyat, ellazít és van egyfajta demotiváló hatása. Mindez arra utal, hogy használata súlygyarapodáshoz vezet.

Azonban hosszú távú hatásai a kannabionid receptorok leszabályozását vagy alkalmazkodását sugallják, ami előidézi a fordított hatást. Ez csökkent étvágyhoz vezet. Ez szintén megerősíti a populációs vizsgálatokat, ahol a dohányzók vékonyabbak, mint a nem dohányzók.

A különböző törzsek ismét fontos szerepet játszanak ebben. A THC növelheti a lipoprotein lipáz szintet, a szervezet fő zsírraktározó enzime – ugyanazzal az inzulin hatásokkal. THC ugyanakkor növelheti a PPAR gamma-t ami a fokozott zsírsejt osztódásért felelős – azaz több lesz a zsírsejt.

Ugyanakkor, a kannabidiol (CBD) és más marihuánából származó kannabionid, és még nem említett tetrahydracannabivarin (THCV)-ról, kimutatták, hogy patkányokban csökkenti a zsír raktározását és növeli a zsírégetést.

Ezen szempontokat figyelembe véve, akkor azt mondhatjuk, hogy a magas THC-t tartalmazó marihuána (sativa) nagyobb valószínűséggel okozhat zsírgyarapodást, mint a magasabb kannabidiol-t és alacsonyabb THC-t tartalmazó törzsek (indica).

Ezeket a következtetéseket vontam le az emberi populációs vizsgálatok extrapolálása alapján: ismert hatások az éhségre, és néhány mechanizmus amit a patkányokon tapasztaltunk. Nem tökéletes, de a legjobb amit adhattam a korlátozott adatok alapján.

 

Érdekes nemi különbségek

Marijuana Superhero

 Van néhány nagyon feltűnő különbség a marihuána használat és annak hatásaiban a nők és férfiak között:

  • A férfiak fogékonyabbak az étvágygerjesztő hatásra, mint a nők.
  • A férfiaknál alacsonyabb nemi vágy és szexuális viselkedés jelentkezik, szemben a nőknél akiknek megnövekedett hatások jelentkeznek a használattól.
  • A férfiaknak jobb hatással van az energia egyensúlyukra, ami azt jelenti, hogy jobb esélyük van a metabolikus változásra pozitív vagy negatív irányba.
  • A nőknél nagyobb a fájdalomcsillapító hatás és jobb a szorongás enyhítésére.

 

Endokrin hatások

A test kannabionidokat tárol a zsírszövetben. A kutatás azt mutatja, hogy ha sürögsz vagy edzel, jelentős mértékben emelkedik a vérben a kannabionid szint.

Ne aggódj, a kutatás azt mutatja, hogy ez a szint valószínűleg nem olyan magas, hogy pozitívan produkálj egy drogteszten, de ez lehet szempont a fogyás szempontjából.

A marihuánában jelenlévő kannabionidok nem csak a kannabionid receptorjainkra van hatással, hanem ezen felül kölcsönhatásba lép, mint közvetlen enzim inthibitor (olyan vegyületek, amelyek az enzimek aktív centrumához kapcsolódva megakadályozzák az enzim működését – a szerk.) számos nemi szteroidot generáló vegyületeknél.

Ha használó vagy és azt veszed észre, hogy csökkent a tesztoszteron szint és domináns progreszteron vagy ösztrogén hatások lépnek fel, ellenőrizd a marihuána fogyasztásodat.

Ismerd fel, hogy még ha nem is használtad huzamosabb ideig, akkor is hatással lehet a hormonális anyagcserédre fogyási törekvéseid ideje alatt, ezen hatások miatt.

 

Vond le a következtetéseket

Marijuana Plant

Tudom, hogy ez a cikk televan egy csomó infóval és nem annyi hasznosítható „fortéllyal”, mint szerettük volna. Néhány információ zavarosnak és ellentmondásosnak tűnhet. Ez a probléma az összetett kérdésekkel és a hiányos vagy korlátozott kutatási lehetőségekkel.

Ugyanakkor itt van pár kiemelt és használható pont (több kutatás szükséges a megerősítéséhez vagy cáfolásához):

  • Rövidtávú használata növeli az étvágyat és ellazítja az idegrendszert. Egy kemény súlyemelőnek vagy atlétának aki túledzett és alultáplált a marihuána használat lehetőség lehet. Használata legjobb hosszú hétvégén vagy pihenő héten, amikor regenerálódsz.
  • A marihuána használat az edzés tekintetében nem tesz semmit a teljesítményért vagy az izomnövekedésért, és valószínűleg teljesen az edzésre fordított törekvéseid ellen hat.
  • Sativaban magasabb a THC és jobban betépsz tőle. Ez sokkal jellegzetesebb az étvágygerjesztő hatásáról és testsúlynövelés szempontjából.
  • Indicanak alacsonyabb a THC és magasabb a CBD szintje. Ez kevésbé jelent étvágyi problémákat, kevesebb agyi hatásokat (valószínűleg így a teljesítményt sem csökkenti annyira), és esetlegesen még zsírégető mechanizmusokat is okozhat.
  • A nők, férfiak másképpen reagálnak. A férfiakhoz lehet, hogy több negatív hatás kapcsolható a csökkent nemi vággyal, csökkent metabolikus válasszal és a fokozott étvággyal. A nőkre valószínűleg nem hat annyira negatívan.
  • Azok, akik súlyt akarnak csökkenteni és hosszú ideje használók, meg kell érteniük, hogy a zsírégetést fokozott kitettséggel jár, legyen szó mindennapi használóról vagy sem, a zsírsejtekben történő tárolás miatt.
  • A marihuánának lehetnek endokrin-rendszert károsító hatásai, szóval figyeljük a tesztoszteron, ösztrogén és progreszteron szint változásait. Ne feledd, hogy jelentkezhetnek ezek a hatások, akár használod vagy sem, ha sok zsírt vesztesz.
  • Ha mindenféleképpen használnod kell, jobb megenni (megfelelően elkészítve ehető), mint elszívni.
  • A fű segíthet az álmatlanságon és a gyomorgörcsön.
  • Vannak ugyanakkor olyan sportolók akik azt állítják, hogy a verseny előtti betépés segíti őket. Míg a kutatások egyáltalán nem támasztották alá ezeket az állításokat, a kannabionid rendszer segít blokkolni a fájdalomérzetet és ellazítja az elmét. Hogy ez végül át lesz e ültetve bármilyen jelentőségteljes kutatásba, már a jövő zenéje.

 

Nem olyan nagy ügy?

Arnold Pot

Mivel összességében a kutatások és az én következtetéseim szolgáltatják az információt, a marihuána használatnak a súlyemelőknél egy felvételkor és a sovány életmódot folytatóknál nincs sok haszna, különösen, mivel sok egyéb tevékenység is eredményezhet kikapcsolódást és segítséget a felépüléshez.

Annak ellenére, hogy semmit nem találtam azt sugallja, hogy az alkalmi rekreációs keretek között történő marihuána használat egyébként egészséges a sportoló és zsírégető életmód szempontjából és ez az igazán nagy dolog.

 

Fordította és szerkesztette: Csillik Árpád

Kövess Facebookon

Forrás: T Nation

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://borntomovement.blog.hu/api/trackback/id/tr147021255

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.